Photo: Josephine Pryde
Wednesday, November 11th, 2020
Musée des beaux-arts de Montréal présente
Isabelle Graw
The Economy of Painting:
Notes on the vitality of a Success-Medium
(English follows)En général, nous associons la peinture à des valeurs esthétiques, émotionnelles, symboliques et économiques variées. Dans cette discussion, la peinture fait référence à toutes les pratiques artistiques (souvent non peintes) qui relèvent de l’image sur toile de multiple façons. Je considère que la peinture, contrairement à une marchandise ordinaire, est un objet matériel unique qui met en jeu son auteur et un travail artistique privilégié. Sur cette toile de fond, il sera démontré que la peinture est une commodité spéciale, puisqu’elle nourrit cette fantaisie vitale nous faisant considérer sa valeur comme étant substantielle, ou de toute évidence contenue en elle. Je vais aussi réfléchir à la situation de la peinture suite à la pandémie mondiale : si la valeur spéciale de la peinture dépend de sa matérialité unique pouvant être ressentie telle que je le décris, comment cette valeur sera-t-elle affectée si elle ne peut plus qu’être contemplée dans des “salles d’exposition virtuelles”? Selon moi, dans de telles conditions, la valeur de la peinture devient instable.
————-
Painting is usually associated with various aesthetic, emotional, symbolic and economic values. In this talk, “Painting” refers to all those (often non painterly) artistic practices that draw on the picture on canvas in manifold ways. I consider paintings, unlike normal commodities, to be unique material objects that bring their singular author and her privileged artistic labor into play. Against this backdrop it will be demonstrated how paintings are commodities of a special kind because they nourish the vitalistic fantasy that their value is somewhat substantial or seemingly contained within them. I will also consider the changed situation that has resulted from the global pandemic: If paintings’ special value depends on their unique materiality as something that can be perceived as I have argued, how is their value affected once they can only be contemplated in so-called “online viewing rooms”? I will propose that the value of paintings stands on shaky grounds under such conditions.This presentation will be in English.
Date TBC
Christina Steinbrecher-Pfandt
Blockchain.Art
(English follows)
Christina Steinbrecher-Pfandt (née à Taldykourgan, au Kazakhstan), est directrice générale dans le milieu de l’art depuis plus de dix ans.Plus récemment, jusqu’en 2018, elle a été directrice de viennacontemporary ̶ foire d’art annuelle en Autriche spécialisée en art contemporain de l’Europe centrale et de l’Europe de l’Est. En 2018, le magazine Apollo la nomme comme l’une des personnalités de la liste “40 under 40” en Europe. Elle réside présentement à San Francisco et travaille sur le démarrage de son entreprise blockchain.art avec le cofondateur Micha Benoliel. Steinbrecher-Pfandt est une experte du marché de l’art contemporain de l’Europe centrale et de l’Europe de l’Est. En tant que directrice dans le circuit des foires d’art depuis dix ans, elle a dirigé viennacontemporary pendant sept ans, et a cherché à bâtir un pont entre les villes et le monde de l’art, ainsi qu’à faire connaître les artistes de l’Europe de l’Est mondialement. Travaillant dans le monde de l’art commercial ainsi qu’en tant que commissaire d’expositions, Steinbrecher-Pfandt a acquis une très grande connaissance du milieu. Elle commence sa carrière en tant que directrice à la Galerie Volker Diehl à Berlin et à Moscou. Elle travaille aussi comme commissaire, notamment au côté de Jeremy Deller pour l’exposition Sound in Z au Palais de Tokyo en 2008. En 2009, elle est co-commissaire de l’exposition Unconditional Love tenue à Venise lors de la 53e Biennale. La même année, elle est membre du comité de commissariat de la 3eBiennale de Moscou. En 2012, elle est commissaire du V_Museum au Berliner Festspiele. L’année suivante, elle commissarie une exposition de l’artiste Katya Bochavar, intitulée Rhythm Assignment, au Bonnefanten Museum à Maastricht. En 2014, elle est commissaire invitée dans un festival artistique, Artbatfest à Almaty au Kazakhstan. Son intérêt envers la technologie se transpose en sujet qu’elle intègre à son discours professionnel, tant dans les foires qu’à l’extérieur. Elle tient notamment en 2017 une conférence intitulée « How Fast Start-Ups are Transforming the Art Industry? » (À quelle vitesse les start-ups transforment-ils le milieu de l’art?) à San Francisco, résultant en son projet entrepreneurial actuel : blockhain.art.
————-
Christina Steinbrecher-Pfandt (born Taldykourghan, Kazakhstan) is an executive leader working in the art industry for more than a decade.She was most recently the executive director of viennacontemporary—an annual art fair in Austria that specializes in contemporary art from central and eastern Europe—through the 2018 edition. In 2018, Apollo magazine named her 40 Under 40 in Europe. She currently resides in San Francisco working on her start-up, blockchain.art with co-founder Micha Benoliel.
Steinbrecher-Pfandt is an expert on the art markets and contemporary art of the Central and Eastern European region. As executive director in the art fair circuit for ten years, she spearheaded viennacontemporary for seven years, she sought out to bridge the gap between city and the art world as well as increase the knowledge of Eastern European artists in the world.Working in the commercial art world as well as simultaneously curating exhibitions Steinbrecher-Pfandt acquired extensive knowledge in her field. She started her career at Galerie Volker Diehl in Berlin and Moscow, where she was the director in charge. Steinbrecher-Pfandt has also worked as a curator, for example helping Jeremy Deller to realize the exhibition “Sound in Z” at the Palais de Tokyo, 2008. She Co-curated the exhibition “Unconditional Love” held in Venice during the 53rd Venice Biennale in 2009. That same year she was a member of the curatorial team for the 3rd Moscow Biennale 2009. In 2012, she was the curator of the V_Museum at the Berliner Festspiele. The following year, she curated an exhibition of the artist Katya Bochavar’s work, titled “Rhythm Assignment” at the Bonnefanten Museum in Maastricht. She was the guest curator of a city-wide arts festival, Artbatfest in Almaty, Kazakhstan 2014. Following her interest in technology, she continuously included technology as subject of professional discourse in the art fairs as well as outside of it, hosting a talk “How Fast Start-Ups are Transforming the Art Industry?” in San Francisco in 2017. Which resulted in her current start-up blockchain.art. Steinbrecher-Pfandt is a member of the board of the following art organizations:Cadaf Art Fair, Armenia Art Foundation, Ural Industrial Biennial of Contemporary Art and Artbat Fest. Steinbrecher-Pfandt is an advisor to Ars Electronica since April 2019.Education
Steinbrecher-Pfandt holds a BA in International Business from the Maastricht School of Management. She also studied at the Universidad de Zaragoza in Spain and the Sorbonne in Paris. She earned an MA in Contemporary Art from the Sotheby’s Institute of Art (University of Manchester( in 2006.