Du 7 novembre au 19 décembre 2020

Joseph Tisiga
A voice emerged from an empty room saying “get up”, telling me to “get up”. The apparition was paralyzing…

In Joseph Tisiga’s most recent body of work there exists a particularly imposing sense of isolation that is nuanced with fantasy and fear. This comes in the form of watercolours on paper (or, drawings as the artist refers to them), several medium and large-scale oil paintings on canvas, a massive grid of artificial turf covered panels laden with plaster cast cigarette butts and a disassembled wall tent. The invisible subtext of this collection of work is rooted in the artist’s turbulent relocation from his home in Whitehorse, Yukon to Montreal in the fall of 2019, which converged into the multitude of troubling events defining 2020. Tisiga writes: “The transition from Whitehorse was the beginning of many big changes. My son, his mom and I all left Whitehorse at the same time. He went to live with her in the US, and the arrangement didn’t go quite as planned, but has been made more complicated due to COVID-19. Spending months in solitary isolation in a new city, without friends or family around was an unexpected affront. And watching all the social upheaval playout has been a manic roller coaster, the feeling of hopefulness and dread on the day to day without leaving my apartment was chaotic”. For this exhibition, the artist invited his mother, Sally Tisiga, to exhibit several of her ‘Untraditional dolls’, characterized by meticulous and expressive beadwork and hand-sculpted bodies.

Joseph Tisiga was born in 1984 and is a member of the Kaska Dena Nation, he studied at the Nova Scotia College of Arts and Design. Recent exhibitions include those held at the Audain Art Museum (Whistler, BC), the Kitchener-Waterloo Art Gallery (Kitchener, ON), Yukon Art Centre, the National Gallery of Canada (Ottawa, ON), the Winnipeg Art Gallery (Winnipeg, MB), MASS MoCA (North Adams, MA, USA), the Museum of Contemporary Native Arts, (Santa Fe, NM, USA), the Ottawa Art Gallery (Ottawa, ON) and at the West Vancouver Museum (Vancouver, BC). Tisiga’s work is found in institutional collections such as the National Gallery of Canada, the Audain Art Museum, the Musée des Beaux-Arts de Montréal as well as important corporate and private collections throughout Canada and the United States. Joseph Tisiga was named a REVEAL Indigenous Art Award winner in 2017. He was a Sobey Art Award winner in 2020. Joseph Tisiga currently has a solo exhibition at the Musée d’art de Joliette (Joliette, QC) and he will be the subject of a solo exhibition at the MSU Broad Museum in 2021 (East Lansing, MI, USA).


Le contexte latent derrière cette production prend racine dans le déménagement mouvementé de Tisiga, l’amenant à quitter sa maison à Whitehorse, Yukon pour venir s’installer à Montréal à l’automne 2019. Cette relocalisation s’est mêlée à la multitude d’évènements troublants qui ont défini l’année 2020 : « La relocalisation depuis Whitehorse a été le début de plusieurs changements importants. Mon fils, sa mère et moi-même avons quitté le Yukon au même moment et ils sont allés vivre ensemble aux États-Unis. Malheureusement, le plan initial ne s’est pas déroulé comme convenu et a été complexifié par la situation due au COVID-19. En plus de ceci, il a fallu que je passe plusieurs mois isolés dans une nouvelle ville, sans ami ni famille, ce qui a été une épreuve inattendue. Être témoin de tous les changements sociaux récents dans cette situation a été une montagne russe d’émotions, me faisant passer de l’espoir à la crainte en quelques instants et me laissant avec un sentiment de chaos ». Pour cette exposition, l’artiste a également invité sa mère, Sally Tisiga à exposer plusieurs de ses Untraditional Dolls à ses côtés. Ces poupées sont caractérisées par un travail de perlage méticuleux et expressif ainsi que des corps sculptés à la main.

Joseph Tisiga, né en 1984 et membre de la nation Kaska Dena, a étudié au Nova Scotia College of Arts and Design. Il a présenté son travail dans le cadre de nombreuses expositions, notamment au Audain Art Museum (Whistler, BC), à la Kitchener-Waterloo Art Gallery (Kitchener, ON), au Yukon Art Centre (Whitehorse, YT), au Musée des beaux-arts du Canada (Ottawa, ON), à la Winnipeg Art Gallery (Winnipeg, MB), au MASS MoCA (North Adams, MA, USA), au Museum of Contemporary Native Arts, (Santa Fe, NM, USA), à la Galerie d’art d’Ottawa (Ottawa, ON) et au West Vancouver Museum (Vancouver, BC). Son travail se retrouve dans plusieurs collections muséales d’envergure, telles que celle du Musée national des beaux-arts du Canada, du Audain Museum, du Musée des beaux-arts de Montréal, ainsi que dans d’importantes collections corporatives et privées au travers le Canada et les États-Unis. Joseph Tisiga a été lauréat de REVEAL, Prix en art autochtone en 2017 et lauréat du prix Sobey en 2020. Son travail fait présentement l’objet d’une exposition individuelle au Musée d’art de Joliette (Joliette, QC) et sera également présenté en exposition solo au MSU Broad Museum en 2021 (East Lansing, MI, USA).

Joseph Tisiga In the Face of Peril (Detail) 2020

Joseph Tisiga In the Face of Peril (Detail) 2020

Joseph Tisiga, In Lieu of Monuments Honour, 2020, Aquarelle sur papier / Watercolour on paper, 70 x 70 cm (27.5 x 27.5 in.)

Sally Tisiga, Grandmother Owl, the One Who Finds the Treasures in the Darkness, 2020, Terre-papier, fil de métal, crin de cheval, tissus, perles / Paper clay, acrylic paint, wire form, horsehair, cloth, beads, 30.5 x 33 x 40.5 cm (12 x 13 x 16 in.)

Joseph Tisiga, Preparing for the New World, 2020, Aquarelle sur papier / Watercolour on paper, 56 x 76 cm (22 x 30 in.)

Joseph Tisiga, Resilience is retaliatory, 2020, Huile sur toile / Oil on canvas, 183 x 152.5 cm (72 x 60 in.)

Joseph Tisiga, Plâtre, aquarelle et pelouse synthétique sur panneau de bois / Plaster, watercolour and synthetic turf over wood panel 61 x 61 cm chaque

Joseph Tisiga Paralysis is an Abject Experience, 2020, Aquarelle sur papier / Watercolour on paper. 70 x 70 cm (27.5 x 27.5 in.)

Joseph Tisiga, Gray rock contemplating its ancestral wisdom, 2020, Huile sur toile / Oil on canvas, 183 x 152.5 cm (72 x 60 in.)

Sally Tisiga Grandmother of the Rocks and Ancient Land, 2020, Terre-papier, fil de métal, crin de cheval, pierres précieuses, tissus, perles / Paper clay, acrylic paint, wire form,, horsehair, gem stones, cloth, beads 18 x 20.5 x 20.5 cm (7 x 8 x 8 …

Sally Tisiga Grandmother of the Rocks and Ancient Land, 2020, Terre-papier, fil de métal, crin de cheval, pierres précieuses, tissus, perles / Paper clay, acrylic paint, wire form,, horsehair, gem stones, cloth, beads 18 x 20.5 x 20.5 cm (7 x 8 x 8 in.)

Joseph Tisiga, Gauging Proximity is Constant, 2020, Aquarelle sur papier / Watercolour on paper, 56 x 76 cm (22 x 30 in.)

Joseph Tisiga, Plâtre, aquarelle et pelouse synthétique sur panneau de bois / Plaster, watercolour and synthetic turf over wood panel 61 x 61 cm chaque (24 x 24 in. each)